Het in 2005 door de Historische Vereniging Capelle aan den IJssel uitgegeven boek ‘Verdwenen Scheepshellingen’. Ruim drie eeuwen scheepsbouw in Capelle aan den IJssel’, geschreven door Ger Mulder en Paul Weyling, was drie maanden na verschijning reeds uitverkocht. Omdat er nog steeds naar het boek wordt gevraagd, is er door Bram van Bochove een digitaal boek in PFD-formaat van gemaakt, dat tegen betaling van 15 euro via de webwinkel kan worden besteld.
Verdwenen Scheepshellingen, het digitale boek:
Van vóór 1674 tot 2001 zijn op scheepswerven in Capelle aan den IJssel schepen gebouwd. Op tenminste 12 locaties in Capelle, Kralingsche Veer, Capelle-West, aan de ‘s-Gravenweg én in het Capelse gehucht Schinkelsveen zijn aantoonbaar minstens 1425 pramen, ponen, barken, sleepschepen, sleepboten, zeeschepen, vissersschepen, splijtbakken, ro-ro’s, koelschepen en gastankers getimmerd, geklonken en gelast. Capelse werven waren goed en de Capelse vaklui bouwden bijzondere schepen. Zo is in deze plaats niet alleen het casco gebouwd van de ‘Nederlander’, de eerste in de Nederlanden gebouwde stoomraderboot, maar ook het langste in ons land gebouwde houten schip: de 72 meter lange viermast stoompakketboot Zr.Ms. ‘Atlas’.
‘Verdwenen Scheepshellingen’ geeft een unieke blik op een industrie die meer dan 325 jaar in Capelle aan den IJssel heeft gebloeid maar uiteindelijk teloor is gegaan. Dankzij gesprekken met vele betrokkenen hebben de auteurs een goed beeld kunnen schetsen van de werkomstandigheden die golden in de tweede helft van de twintigste eeuw en de oorzaken die de eigenaren van de scheepswerven Vuyk in 1979-1980 en Ysselwerf / YVC in 2001 noopten tot sluiting van hun werven. Daarnaast belicht het boek de specialismen van de diverse werven. Tenslotte zijn in dit boek de bouwlijsten opgenomen van een aantal scheepsbouwers, waaronder die van Hoogendijk, Bakhuizen, Vuyk, Kalkman, Marckmann & Faasen en de Ysselwerf / YVC.